Jak zlepšit paměť

lepší paměť
lepší paměť

Ach, ta paměť. Po třicátém roce začíná být slabší a slabší, po šedesátce už trpí pětina populace její klinickou poruchou. Bystrou mysl si ale můžete udržet až do pozdního věku – a to opravdu snadno.

Dejme si tedy k dobru pár zajímavých rad a tipů, jak vylepšit naši paměť.Nepřítelem je pro nás v tomto ohledu kouření, nadměrný stres a nedostatek fyzické aktivity. Jak alespoň ukazují vědecké studie, stres je zkrátka a dobře likvidátorem mozku – při stresových situacích se uvolní hormon zvaný kortizol – a ten zamezuje syntéze dalších neuronů. Takže není v ohrožení jen paměť, ale například i kreativní myšlení, které je pro některá zaměstnání skoro až životně důležité.

Zlepšení stavu naší paměti můžeme dát do roviny s pravidelným sportováním. Stačí tři hodiny fyzické aktivity týdně – rychlá chůze, aerobní cvičení, cyklistika, kolečkové brusle, squash – prostě cokoliv. Paměti naopak škodí nadváha (či dokonce obezita), vyšší hladina cholesterolu a samozřejmě i vysoký krevní tlak. Mezi negativní věci patří i užívání nadměrného množství prášků na spaní, antidepresiv atp.

Paměť lze pozitivně ovlivňovat i tím, co jíme. Mozek se z většiny skládá z tuku z omega3 mastných kyselin. Pokud tedy omezíme hovězí či vepřové maso a dopřejeme si raději kvalitní rybu (losos, tuňák, sleď, makrela a tak podobně), neuděláme vůbec žádnou chybu. Prospějí nám i vajíčka, která obsahují mimo jiných tělu vysoce prospěšných látek vitamín B8 (cholin), jenž má kladný účinek na pružnost membrány mozkových buněk. Laicky řečeno, lépe se nám pak přemýšlí. Velmi prospěšné pro mozek jsou například i celozrnné výrobky, borůvky a jahody. Důležité je i zvýšit příjem proteinů – jinými slovy konzumovat častěji lehce stravitelné maso (kuře, králík, ryby), čočku a další luštěniny.

V zájmu zachování dobré paměti bychom se měli naopak vyvarovat cigaret a alkoholu (hlavně je řeč o tvrdém alkoholu, víno je v rozumné míře v pořádku), umělých sladidel a barviv, přeslazených limonád a produktů z bílé mouky. Neprospěje nám pochopitelně ani přejídání.

Pro dobrou paměť je důležité i dodržovat dostatečný pitný režim. Krev je ze čtyř pětin voda – a ta transportuje živiny do mozku a odvádí odtud toxické látky. Pokud se má mozek soustředit, musí mít vody prostě a jednoduše dostatek. V případě, že pracujete v zaměstnání náročném na fyzickou kondici, potřebujete tekutin ještě více – člověk vážící 75 kilogramů by neměl zapomínat na to, že by měl v zájmu zachování duševní pohody a fyzického zdraví přijmout dva a půl až tři litry vody denně.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*