Hubnutí

Co je syndrom vyhoření a jak proti němu bojovat

·2 minuty čtení

Naprostá ztráta profesionálního zájmu, nadšení, energie, osobního zaujetí nebo zájmu se vzdělávat a posouvat se dál. Nejen to, ale i další nepříjemnosti představuje nemoc, která trápí v posledních letech čím dál více mladých lidí. Syndrom vyhoření se někdy označuje také anglickým ekvivalentem burnout syndrom.

Příznaky

Syndrom vyhoření se projevuje jak psychickými, tak i tělesnými příznaky. Patří mezi ně:

  • ztráta nadšení
  • lhostejnost k práci
  • pocit neschopnosti
  • úzkosti
  • deprese
  • poruchy paměti a soustředění
  • agresivita, pocit hněvu
  • všeobecná nespokojenost s prací i životem
  • silná únava a nespavost
  • bolesti hlavy
  • nechutenství a problémy se zažíváním
  • vysoký krevní tlak a problémy se srdcem

Fáze

„Burnout“ syndrom má několik fází, které se objevují téměř u každého člověka, trpícího tímto nepříjemným onemocněním. Vzhledem k tomu, že se syndrom popisuje jako rozčarování z profesního očekávání a následné reality, formuje se i několik let a přechází mu dlouhodobý stres.

1) Nadšení

Člověk má představy a ideály do budoucna, je pracovitý, nadšený a energický.

2) Stagnace

Člověk zjišťuje, že jeho očekávání a ideály nejsou až tak blízko realitě, upadá do stavu stagnace a snaží se vynahradit si zklamání mimo práci.

3) Frustrace

Narůstá pocit zklamání a bezmoci, objevují se první emoční i fyzické příznaky.

4) Apatie

Člověk chodí do práce s odporem, má jí jen jako proces důležitý pro zajištění obživy.

5) Vyhoření

Konečná fáze, kdy nastupuje většina emočních i fyzických příznaků. Člověk kompletně ztrácí smysl vlastní existence a rezignuje.

TIP: Syndrom vyhoření test – vyzkoušejte, zda vás syndrom vyhoření ohrožuje

Léčba

V tomto případě je hlavní, aby si člověk uvědomil, že problémem trpí a začal ho řešit včas. Tento stav může dojít až ke vzniku depresí a úzkostných stavů nebo dožene člověka k závislosti na alkoholu a drogách a ke ztrátě veškerého sebevědomí.

Při léčbě se používá především psychoterapie, která se snaží změnit jak pacientův přístup k práci, tak jeho přehnaná očekávání. V některých případech pomůže delší dovolená, v některých se doporučuje i kompletní změna profese, nalezení nového smyslu.

Prevence

Lidé se mnohdy starají o své fyzické zdraví a neuvědomují si, že ruku v ruce s ním jde i zdraví psychické. Prevence je u syndromu vyhoření velmi důležitou součástí. Pomoci může:

  • dodržovat zdravý životný styl
  • naučit se relaxovat psychicky i fyzicky
  • trávit čas s rodinou a přáteli
  • mít zajímavé koníčky
  • nemít přehnaná očekávání
  • naučit se říkat „ne“
  • být v práci zodpovědný, ale nestavit jí na první místo
  • nebát se mluvit o svých problémech otevřeně
  • vyhýbat se dlouhodobému stresu

Závěr

Syndrom vyhoření může postihnout opravdu kohokoliv. Ačkoliv jsou nějaké profese psychicky náročnější, ohroženi jsou především lidé, kteří jsou ochotni obětovat práci hodně času, jsou perfekcionisté, workoholici, ale jsou také citliví a mají přehnaná očekávání. Pokud na sobě pociťujete jakékoliv příznaky, nebojte se požádat o pomoc. Rozhodně nejste jediní a včasné podchycení psychických obtíží vám může zachránit nejen kariéru, ale mnohdy i zdravý život.

Další zajímavé články

Jak zlepšit kvalitu spánku? Pomůže BrainMax Sleep Faster

Zdraví

Jak zlepšit kvalitu spánku? Pomůže BrainMax Sleep Faster

Čím pozitivně ovlivnit kvalitu spánku? Vyberte si doplněk stravy s vyladěným a funkčním složením Sleep Faster.

Redakce

Redakce

·3 minuty čtení

Chcete zhubnout? Proč tedy děláte všechno pro to aby tomu bylo naopak?

Hubnutí

Chcete zhubnout? Proč tedy děláte všechno pro to aby tomu bylo naopak?

Rozhodli jste se že zhubnete? Už zase?...

Redakce

Redakce

·2 minuty čtení

Jak se donutit běhat

Sport

Jak se donutit běhat

Někdy je těžké nezamáčknout budík, když svým drnčením oznamuje, že nastal čas sesunout se z vyhřáté postele a vyrazit na ranní běh.

Redakce

Redakce

·3 minuty čtení