Imunita

Podpořte svoji imunitu

, aktualizace: ·2 minuty čtení

Imunita je celý odraz našeho životního stylu - odráží náš spánek, výživu, pohyb a také psychiku. V dnešním článku se podíváme, co vše naši imunitu ovlivňuje a jak je možné ji podpořit.

Spánek

Kvalitní spánek hraje důležitou roli v obranyschopnosti našeho organismu. Pro zvýšení a podpoření imunitního systému je důležité spát minimálně 7 až 9 hodin denně nepřerušovaně, v klidném prostředí. Místnost, ve které spíme, by neměla být přetopená, spíše chladnější. Televize by měla být zcela vypnutá, telefon odložený mimo postel včetně veškerých médií.

Denní rytmus

Pravidelný denní rytmus se také podílí na našem imunitním systému. Denní rytmus úzce souvisí se spánkem, je důležité mít pravidelnou dobu usínání i probouzení, které by v ideálním případě mělo být přirozené (bez budíku). Při pravidelném denním rytmu včetně dostatečného kvalitního spánku je vyplavován antioxidant melatonin, neboli hormon tmy a spánku, který je důležitým „bojovníkem“ proti okolním virům.

Výživa

Zdravá výživa je nedílnou součástí silného imunitního systému. Je nutné organismu zajistit nejen dostatek vitamínů a minerálů, ale také živin – bílkovin, sacharidů a tuků. Především bílkoviny hrají důležitou roli v naší obranyschopnosti, proto si příjem bílkovin pečlivě hlídejte (je doporučeno minimálně 1,5 gramu bílkovin na kilogram tělesné váhy). Vitamíny a minerály je možné suplementovat, ale organismus nejlépe vstřebá přírodní formu, která je mu nejbližší. Zdravý, vyvážený jídelníček je klíčem, který odemyká posilování imunitního systému.

Mikronutrienty

Mikronutrienty – vitamíny a minerály, jak už bylo řečeno výše, je nejlepší přijímat v přírodní formě, kterou tělo nejlépe vstřebá. Lidé ovšem trpí často deficitem některých vitamínů a minerálů a konkrétně v podzimních dnech je například vitamín D často deficitní (vitamín D je také přezdíván jako vitamín Slunce, kterého v sychravých dnech moc nenajdeme). Nabízí se tedy možnost zařadit doplňky stravy a suplementovat vitamíny a minerály v tabletách a tím podpořit náš imunitní systém. Při výběru mikronutrientů dbejte a pečlivě sledujte složení včetně vstřebatelnosti a účinných látek a vybírejte dle kvality.

Mikrobiom

S výživou souvisí také výživa pro náš mikrobiom, neboli střevní mikroflóru (často přezdívaný jako náš „druhý mozek“). Střevní mikrobiom, ať už to někoho možná překvapá, hraje nejdůležitější roli v našem imunitním systému. A jak takový mikrobiom vyživovat? Jsou určité potraviny, které podporují správnou činnost střevní mikroflóry, například: zakysané mléčné produkty, kysané zelí, kombucha, fermentované potraviny, jablečný ocet, česnek, cibule, kimchi.

Pohyb

Pravidelná sportovní aktivita a pohyb také přispívá k posílení imunitního systému. Do pohybu můžeme započítat i pravidelné procházky v přírodě, jógu nebo jakoukoli jinou sportovní aktivitu. Sportem ku zdraví je známé heslo, které platí a kterého je dobré se držet. Najděte si takový sport, který Vás bude bavit, na který se budete těšit a zařazení pravidelného pohybu pro Vás nebude problém.

Psychika

S výživou, spánkem a pohybem souvisí také psychika. Při bezstarostném životě, životě plném radosti a smíchu, máme také vyšší imunitní systém, naopak při špatném psychickém stavu – v životě plném starostí, problémů a pláče, se nám automaticky imunitní systém oslabuje. Pracujte proto také na dobré psychice a mějte život plný smíchu, štěstí a osobního naplnění.

Další zajímavé články

Jak se donutit běhat

Sport

Jak se donutit běhat

Někdy je těžké nezamáčknout budík, když svým drnčením oznamuje, že nastal čas sesunout se z vyhřáté postele a vyrazit na ranní běh.

Redakce

Redakce

·3 minuty čtení

Rizika zvýšeného krevního tlaku

Zdraví

Rizika zvýšeného krevního tlaku

Vysoký krevní tlak je jednou z nejčastějších chorob, které postihují všechny věkové kategorie v naší společnosti.

Redakce

Redakce

·2 minuty čtení

Proč a jak trénovat krátkodobou paměť

Zdraví

Proč a jak trénovat krátkodobou paměť

Krátkodobou paměť potřebujete v podstatě ke všem běžným činnostem, které denně vykonáváte. Co to vlastně je krátkodobá paměť? K čemu přesně slouží? A co se stane, když ji nebudete posilovat? To vše se dozvíte v tomhle článku.

Redakce

Redakce

·2 minuty čtení