Zlozvyky, které vám berou energii

Nedostatek spánku není jediným upírem vaší vitality. I další nepatrné činnosti, které děláte (nebo naopak neděláte) vás mohou vyčerpávat fyzicky i psychicky. Přinášíme několik běžných zlozvyků, jejichž důsledkem je ztráta energie a pocity únavy.

Nepijete dostatek vody

Správný příjem tekutin je pro tělesnou energii nesmírně důležitý. I nepatrná dehydratace způsobí velký úbytek vitality. Dehydratace snižuje objem krve a tím ji činí hustší, což znamená, že srdce pumpuje krev méně efektivně a prodlužuje se tak prodleva mezi dodávkami nového kyslíku a živin pro vaše svaly a orgány.

Nepřijímáte dostatek železa

Nízký příjem železa může způsobit lenost, podrážděnost, slabost a nepozornost. Dostatek železa naopak snižuje riziko chudokrevnosti. Železem se zásobíte konzumací hovězího masa, fazolí, ořechů a zelenolisté zeleniny. Svačinu doplňte i o potraviny bohaté na vitamín C, který pomáhá absorbování železa. Nízká hladina železa v krvi může způsobit i vážnější zdravotní potíže, takže pokud na sobě pociťujete zmíněné symptomy, navštivte raději svého lékaře.

Jste perfekcionista

Neustálá touha po naprosté dokonalosti vás sice žene dopředu, ale jediné čeho dosáhnete je nikdy nekončící nespokojenost. Pokud si určujete nedosažitelné cíle, nikdy nebudete mít radost z vlastního úspěchu (protože podle vašich měřítek to žádný úspěch nebude). Základním pravidlem je určit si časový limit pro určitý projekt/cíl a ten bezpodmínečně dodržovat. Uvědomíte si, že čas navíc, který jste obvykle projektem strávili ve skutečnosti výsledek nijak nezlepšil.

Očekáváte to nejhorší

Vždy se bojíte, když vás šéf zavolá na nečekaný meeting, že budete nemilosrdně propuštěni? Nebo se bojíte bruslit, protože byste si mohli zlomit končetinu? Pokud žijete v neustálém strachu, ztrácíte mnoho cenné psychické energie. Vždy, když si uvědomíte, že máte takové myšlenky, zkuste se zhluboka nadechnout a zeptat se, jak moc je pravděpodobné, že nějaký „nejhorší scénář“ nastane? Můžete také vyzkoušet meditaci, cvičení nebo jen sdílet své pocity s blízkou osobou.

Nesnídáte

V noci tělo nejen regeneruje, ale také spotřebovává energii pro udržení důležitých životních funkcí (dýchání, cirkulace krve atd.). Po probuzení ale poslední energie, kterou jste mu dodali, pochází z večeře, což může být i 12 hodin času. Snídaně slouží pro „znovunakopnutí“ vašeho metabolismu a neměli byste ji přehlížet. K snídani je nejlépe požít nějaké cereálie, celozrnné pečivo, ovocný koktejl, nízkotučné mléko, vajíčka případně nízkotučný řecký jogurt.

Žijete na nezdravém jídle (tzv. junkfood)

Dopřáváte si každý den jídlo z McDonalda a podobných fast foodů? Pravděpodobně si tím způsobujete více únavy než dodané energie z přijatých živin. Podobná jídla mají totiž vysoký glykemický index, což znamená, že vám sice rychle zvednou hladinu cukru v krvi, ale pouze na velmi krátký čas. Tyto prudké výkyvy způsobí únavu v průběhu dne. Snažte se stravovat pestrou a vyrovnanou stravou, abyste předešli výkyvům hladiny cukru.

Neříkáte „NE“

Vycházení vstříc ostatním za cenu vlastních radostí váš může stát mnoho energie. A co víc, časem z vás udělá i mrzouta protivného právě na ty, kterým jste dříve tak pomáhali (i když vás přímo nenaplňovalo štěstím). Takže ať už je to manažer žádající, abyste pracovali o víkendu, nebo známý, který chce pomoci se stěhováním, nemusíte říkat „ano“. Zápornou slabiku si můžete zkoušet říkat i o samotě nebo si rovnou představovat celou situaci, kdy někomu říkáte „ne“ – pomůže vám to v následné reálné konfrontaci.

Máte nepořádek na svém pracovišti

Na univerzitě v Princetonu přišli ke zjištění, že zaneřáděný stůl v kanceláři může způsobovat ztrátu pozornosti a omezovat schopnost mozku zpracovávat informace. Pokud vám při myšlence na úklid stolu vstávají hrůzou vlasy na hlavě, zkuste uspořádat každý den jen několik věcí, které vás zrovna ten den praští do oka. Čisté a organizované pracoviště vám po příchodu do práce usnadní veselejší vstup do pracovního dne.

Pracujete na dovolené

Pokud nedokážete relaxovat u bazénu, když máte v příchozích emailech jediný nepřečtený vzkaz, týká se vás riziko syndromu vyhoření. Zkuste počítač (nebo mobil) na dovolené vůbec nezapínat a užívejte si stoprocentní odpočinek. Do práce se vrátíte plní energie a nových nápadů.

Dáváte si před spaním skleničku (nebo dvě) vína

Alkohol má sice příjemně uspávací účinky bezprostředně po pozření, ale později při jeho trávení dochází k náhlé aktivaci adrenalinového systému. Pak je více pravděpodobné, že se v noci probudíte a spánek není tak kvalitní. Doporučuje se 3-4 hodiny před spánkem nepít žádný alkohol.

O víkendu rádi ponocujete

Víkendové noční tahy nebo jen pozdní sledování sobotního programu televize a dlouhé vyspávání v neděli ráno má za následek narušení pravidelného spánkového cyklu. Usínání před pondělním ránem nebude tak snadné a v první pracovní den pocítíte silnou únavu z nedostatku spánku. Zkuste namísto prospaného nedělního dopoledne vstát ve stejný čas jako přes týden a následně si „dát dvacet“ po obědě. Tento krátký šlofík pomůže tělu se rychle zregenerovat bez přechodu do hlubších fází spánku (pokud by došlo k narušení tvrdého spánku, můžete se probrat více unavení než předtím, proto pouze 20 minut).

Napsat komentář